Аналіз регуляторного впливу на проект рішення
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проекту рішення Новоборисівської сільської ради «Про затвердження Правил утримання домашніх тварин на території населених пунктів Новоборисівської сільської ради»
Аналіз регуляторного впливу регуляторного акту «Про затвердження Правил утримання домашніх тварин на території населених пунктів Новоборисівської сільської ради» розроблено на виконання та дотриманням вимог ст.8, 9 та ст.13 Закону України від 11.09.2003 року №1160-ІV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акту», відповідно до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про захист тварин від жорстокого поводження», «Про тваринний світ», «Про благоустрій населених пунктів», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про ветеринарну медицину», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про захист населення від інфекційних хвороб», наказу Міністерства охорони навколишнього середовища України від 02.06.2009 №264 «Методичні рекомендації з розробленням правил утримання домашніх тварин у населених пунктах» та визначає правові та організаційні засади врегулювання правових відносин між органом місцевого самоврядування, мешканцями, суб’єктами господарювання та іншими суб’єктами, що утримують тварин.
І. ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ
Відповідно до пункту 2 статті 9 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» правила утримання домашніх тварин встановлюються органами місцевого самоврядування.
Нормативний документ, який визначає правила утримання тварин на місцевому рівні - «Правила утримання домашніх тварин на території населених пунктів Новоборисівської сільської ради», прийнятий рішення сільської ради від 13 липня 2025 року № 268- VII, проблему питань утримання домашніх тварин на території Новоборисівської сільської територіальної громади, вирішує частково. Крім того, ці Правила не врегульовують в повному обсязі усі питання, які виникають при утриманні домашніх, свійських тварин та птиці на забезпечення вимог Законів України «Про захист тварин від жорстокого поводження», «Про ветеринарну медицину», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» та «Про захист населення від інфекційних хвороб».
На території Новоборисівської територіальної громади склалася непроста ситуація стосовно безконтрольного знаходження домашніх тварин за межами помешкання власника, без супроводу власника, недостатньо контролюється правильність їх утримання, вигулу, розмноження, своєчасність проведення вакцинації та стерилізації.
Через відсутність механізму реєстрації домашніх тварин, неможливо встановити власника тварини, яка спричинила чи заподіяла шкоду громадянам, та неможливо знайти власників загублених тварин.
Відсутність обліку домашніх тварин на території громади, недостатня робота з власниками домашніх тварин, щодо їх відповідальності по їх утриманню, своєчасності проведення їм щеплень, розведення неплемінних тварин, є ключовою передумовою ситуацій, коли домашня тварина опиняється на вулиці. Також необхідно враховувати питання реєстрації тварин, які знаходяться у власності юридичних осіб. Порушення правил утримання собак на територіях підприємств та їх безконтрольне розмноження також призводить до збільшення чисельності безпритульних тварин та їх популяції на вулицях громади, створює умови для утворення зграй, і як наслідок, створюється загроза для життя та здоров’я мешканців громади, погіршення санітарно-епідеміологічного стану громади.
Дана проблема поширюється в межах громади та впливає на всіх її членів, як на тих хто має домашніх тварин, так і на тих хто їх не має, але може їх зустріти в громадських місцях.
Основні групи (підгрупи) на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
Громадяни |
Х |
|
Держава |
Х |
|
Суб’єкти господарювання |
Х |
|
Дана проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів, тому що належать до повноважень органів місцевого самоврядування.
ІІ. ЦІЛІ РЕГУЛЮВАННЯ
Запровадження запропонованого регуляторного акта надасть можливість:
- створити умови для належної життєдіяльності мешканців громади;
- забезпечити поліпшення санітарного та епізоотичного стану громади;
- посилити відповідальність власників тварин за їх утримання, реєстрацію, вакцинацію, вигул, розведення неплемінних тварин;
- підвищити моральну відповідальності за тварин у суспільстві;
- змінити громадську думку на користь цивілізованого, гуманного, етичного ставлення до тварин;
- сприяти врегулюванню питань нападів безпритульних тварин (собак) на людей;
- посилити контроль за дотриманням вимог чинного законодавства щодо утримання домашніх тварин на території Новоборисівської територіальної громади.
ІІІ. ВИЗНАЧЕННЯ АЛЬТЕРНАТИВНИХ СПОСОБІВ ДОСЯГНЕННЯ ЦІЛЕЙ
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1 |
Зберегти чинне регулювання, тобто залишити наявний стан справ без змін |
Альтернатива 2 |
Прийняти запропонований проект регуляторного акта. |
3.1. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
- не врегулювання відносини у сфері поводження, утримання домашніх тварин, на території громади; - недотримання вимог та норм діючого законодавства щодо утримання та поводження з тваринами; - збільшення кількості скарг та випадків нападу безпритульних тварин на людей; - погіршення епідеміологічного стану у громаді. |
Альтернатива 2 |
-виконання вимог ЗУ «Про захист тварин від жорстокого поводження» та інших нормативно- правових актів з питань поводження з тваринами; -встановлення прозорого, єдиного та зрозумілого механізму регулювання питань, які виникають при утриманні домашніх, свійських тварин та птиці; - покращення епідеміологічної ситуації на території громади; - зменшення скарг мешканців на небезпеку, викликану агресивними тваринами; - дотримання власниками тварин ветеринарно-санітарних вимог до умов утримання домашніх та свійських тварин. |
-реалізація проекту регуляторного акта не потребує додаткових витрат - проведення роз’яснювальної роботи з власниками тварин.
|
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
-збільшення кількості безпритульних тварин та випадків нападу на людей; - відсутність заходів впливу на власників тварин, що їх не доглядають,. |
Альтернатива 2 |
- покращення санітарно - епідеміологічного стану громади; - зменшення кількості безпритульних тварин; - зменшення нападів на людей безпритульними тваринами; - запровадження механізму реєстрації та ідентифікації домашніх тварин; - підвищення відповідальності власників тварин; - зменшення випадків жорстокого поводження з тваринами. |
- витрати на своєчасне проведення вакцинації, стерилізації, дезінфекції від блох та гельмінтів.
|
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
5 |
3 |
7 |
0 |
15 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
33 |
20 |
47 |
0 |
Х |
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1
|
Відсутність витрат на заходи щодо утримання тварин |
-неврегульовані питання утримання тварин суб’єктами господарювання; - сфери відповідальності та можливі наслідки негативного відношення до тварин; - відповідальність за можливі напади утримуваних тварин на людей. |
Альтернатива 2 |
- створення прозорих правил взаємодії між бізнесом та владою у питаннях утримання тварин та поводження з ними; -впорядкування утримання собак. |
витрати на створення умов для утримання тварин, їх реєстрацію, ідентифікацію, виконання норм, визначених правилами. |
ІV. ВИБІР НАЙБІЛЬШ ОПТИМАЛЬНОГО АЛЬТЕРНАТИВНОГО СПОСОБУДОСЯГНЕННЯ ЦІЛЕЙ
На підставі проведеного аналізу вищезазначених альтернативних способів за допомогою нижченаведених таблиць здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:
4 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);
3 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);
2 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);
1 - цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
||||||||||||
Альтернатива 1 |
1 |
Питання залишається неврегульованим |
||||||||||||
Альтернатива 2 |
4 |
Сприяє досягненню всіх цілей регулювання |
||||||||||||
|
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 |
Перший альтернативний спосіб не зможе забезпечити досягнення поставлених цілей, тому що не врегульовано більшість питань, пов`язаних з належним утриманням тварин. |
Х |
Альтернатива 2 |
Другий альтернативний спосіб є більш придатним для вирішення проблеми, тому що при прийняті запропонованого проекту регуляторного акта буде вирішено не тільки проблему безконтрольного утримання тварин власниками, але буде запроваджено механізм реєстрації та ідентифікації тварин, визначені права і обов'язки власників тварин. |
Можлива зміна чинного законодавства щодо утримання тварин, виникнення епізоотій, що призведуть до необхідності зміни умов утримання тварин. |
Таким чином, найбільш оптимальним альтернативним способом досягнення цілей державної регуляторної політики є Альтернатива 2 – прийняття проекту рішення Новоборисівської сільської ради «Про затвердження Правил утримання домашніх тварин на території населених пунктів Новоборисівської сільської ради».
V. МЕХАНІЗМИ ТА ЗАХОДИ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧАТЬ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ
Механізмом вирішення існуючої проблеми є ухвалення рішення сільської ради «Про затвердження Правил утримання домашніх тварин на території населених пунктів Новоборисівської сільської ради».
Для розв'язання викладених у цьому аналізі проблем пропонується застосувати наступний механізм та реалізувати наступні заходи:
- проведення роз’яснювальної роботи серед мешканців громади та суб’єктів господарювання, щодо вимог з належного утримання та поводження з домашніми, свійськими тваринами та птицею;
- реєстрація та щеплення домашніх тварин, що сприятиме встановленню дійсної кількості домашніх тварин та створенню безпечних умов для життєдіяльності мешканців;
- вилов безпритульних тварин та тварин, які знаходяться без власників у громадських місцях, спеціалізованою організацією;
- проведення стерилізації безпритульних тварин;
- здійснення контролю за виконанням вимог цього регуляторного акта.
За порушення правил утримання тварин винні особи притягатимуться до кримінальної, адміністративної та цивільно-правової відповідальність згідно із законодавством.
Упровадження Правил має забезпечити:
- дотримання суб’єктами господарювання та мешканцями вимог Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження»;
- свідоме ставлення мешканців до утримання домашніх, свійських тварин та птиці;
- гуманне ставлення до тварин;
- контроль за домашніми тваринами;
- підвищення відповідальності власників тварин;
- врегулювання, вирішення проблемних питань і конфліктних ситуацій, пов’язаних з утриманням домашніх тварин;
- покращення санітарно-епідеміологічного та епізоотичного стану населених пунктів громади;
- своєчасне проведення щеплень домашнім, свійським тваринам та птиці;
- усуненням загрози безпеці життя та здоров’я мешканців громади через напади безпритульних та домашніх тварин, залишених без нагляду;
- забезпеченням оперативного пошуку володаря покинутої або втраченої тварини та притягнення його до відповідальності за порушення Правил і Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження»;
- зменшення чисельності безпритульних тварин на вулицях громади;
- зменшення популяції тварин (собак) за рахунок неконтрольованого розмноження;
- дотримання, власниками домашніх тварин, правил їх вигулу у дворах та у місцях загального користування.
VI. ОЦІНКА ВИКОНАННЯ ВИМОГ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА ЗАЛЕЖНО ВІД РЕСУРСІВ, ЯКИМИ РОЗПОРЯДЖАЮТЬСЯ ОРГАНИ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ ЧИ ОРГАНИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ, ФІЗИЧНІ ТА ЮРИДИЧНІ ОСОБИ, ЯКІ ПОВИННІ ПРОВАДЖУВАТИ АБО ВИКОНУВАТИ ЦІ ВИМОГИ
Реалізація регуляторного акта - рішення Новоборисівської сільської ради «Про затвердження Правил утримання домашніх тварин на території населених пунктів Новоборисівської сільської ради» не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з місцевого бюджету, а лише упорядковує, вже існуючу діяльність із зазначеного питання, згідно вимог діючого законодавства.
Додаткові витрати населення громади з впровадженням вимог даного регуляторного акту відсутні.
Правила утримання домашніх тварин на території населених пунктів Новоборисівської сільської ради не впливають на діяльність суб’єктів великого, середнього та малого підприємництва та не передбачають накладення на них додаткових витрат з утримання домашніх та інших тварин.
Враховуючи те, що питома вага суб’єктів господарювання, на яких поширюється та які підпадають під дію регулювання даного рішення сільської ради становить 4,9%, що не перевищує 10% у загальній кількості суб’єктів господарювання, розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва згідно з додатком 4 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва) не проводився.
Таким чином, поставлені цілі щодо впровадження даного регуляторного акта, досягаються без додаткових витрат та забезпечує збалансованість інтересів територіальної громади в особі Новоборисівської сільської ради, суб’єктів господарювання та населення.
VIІ. ОБҐРУНТУВАННЯ ЗАПРОПОНОВАНОГО СТРОКУ ДІЇ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА
Термін дії зазначеного регуляторного акта необмежений.
У разі потреби, за підсумками аналізу відстеження його результативності та при виникненні змін у чинному законодавстві, до нього будуть вноситися відповідні зміни.
VIІІ. ВИЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ
ДІЇ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА
Реалізація акта, у разі його прийняття, буде характеризуватися такими показниками:
- рівень поінформованості громадян та суб’єктів господарювання
з положеннями даного регуляторного акта; - кількість звернень від населення міста з приводу нападів домашніх або безпритульних тварин;
- кількість звернень з приводу неналежних умов утримання домашніх та свійських тварин;
- кількість складених адміністративних протоколів з приводу порушення Правил утримання домашніх тварин на території П’ятихатської міської територіальної громади;
- надходження коштів до місцевого бюджету від сплати адміністративного штрафу;
- кількість тварин, власниками яких є суб’єкти господарювання або фізичні особи, яких взято на облік.
Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися на підставі аналізу статистичних даних вищевказаних показників.
ІХ. ВИЗНАЧЕННЯ ЗАХОДІВ, ЗА ДОПОМОГОЮ ЯКИХ ЗДІЙСНЮВАТИМЕТЬСЯ ВІДСТЕЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ДІЇ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА
Відстеження результативності регуляторного акта - рішення Новоборисівської сільської ради «Про затвердження Правил утримання домашніх тварин на території населених пунктів Новоборисівської сільської ради» буде здійснюватися відповідно до вимог статті 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Методики відстеження результативності регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» (із змінами).
Відстеження результативності даного проекту рішення сільської ради здійснюватиметься шляхом аналізу статистичної інформації.
Базове відстеження результативності даного регуляторного акта буде проведено до дня набрання чинності регуляторного акта.
Повторне відстеження результативності буде здійснено через рік після набуття чинності даного регуляторного акта.
Періодичне відстеження результативності, буде здійснюватися раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження цього регуляторного акта, протягом строку його дії.
У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань, шляхом аналізу якісних та кількісних показників дії цього регуляторного акта, будуть вноситись відповідні зміни.
Сільський голова Інна ТОПОВА